onsdag 28 november 2012

Fortsatta teknikproblem för Swedbank

Idag på eftermiddagen under ca 40 minuter drabbades Swedbank ytterligare en gång av ett tekniskt strul vilket gjorde att internetbanken vilket resulterade i att den var långsam och det tog lång tid att logga in och göra ärenden i internetbanken. Swedbank har i nuläget ingen förklaring till teknikstrulet. Flera kunder som Teknikgrottan talat med riktar nu skarp kritik mot Swedbank och deras internetbank och några som vi talat med överväger att byta bank

Detta har hänt:

Den 3 oktober utsattes Swedbank för en DDoS-attack, vilket innebär att webbservern får för många anrop på samma gång. Internetbanken och mobilbanken låg nere ca 40 minuter.

Den 15 november drabbades Swedbank av att hela deras IT-miljö låg nere under ett par timmar. Inga betalningar kunde genomföras via deras betalväxlar. Även kontorens IT-miljö låg nere, inkluderat telefonin. Orsaken till störningen berodde på en felaktig konfiguration efter en omstart av en nätverksapplikation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar