Idag på eftermiddagen under ca 40 minuter drabbades Swedbank
ytterligare en gång av ett tekniskt strul vilket gjorde att internetbanken
vilket resulterade i att den var långsam och det tog lång tid att logga in och
göra ärenden i internetbanken. Swedbank har i nuläget ingen förklaring till
teknikstrulet. Flera kunder som Teknikgrottan talat med riktar nu skarp kritik
mot Swedbank och deras internetbank och några som vi talat med överväger att byta
bank
Detta har hänt:
Den 3 oktober utsattes Swedbank för en DDoS-attack, vilket
innebär att webbservern får för många anrop på samma gång. Internetbanken och
mobilbanken låg nere ca 40 minuter.
Den 15 november drabbades Swedbank av att hela deras IT-miljö
låg nere under ett par timmar. Inga betalningar kunde genomföras via deras
betalväxlar. Även kontorens IT-miljö låg nere, inkluderat telefonin. Orsaken
till störningen berodde på en felaktig konfiguration efter en omstart av en
nätverksapplikation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar